Dreta

02 set 2009 10 comentaris

Què és la dreta (política)? Existeix una forma de pensar de dretes? Què té a veure la dreta amb el liberalisme econòmic? I amb el dogmatisme moral? Per què la dreta no és conservacionista i sí conservadora? Deia la dreta de manual què menys estat i més societat, què menys intervenció pública i més iniciativa privada. Però és la dreta la que ordena la forma de desvestir la gent a la via pública i de vestir la gent a les platges nudistes; i és la dreta qui malgasta els recursos públics en velòdroms (què un marcador val 3 milions d’euros?) i llagostes (és el plat diari dels menorquins que no mengen oliaigua amb figues?). Què és la dreta?

Conclusió: la dreta és tot allò que queda quan has llevat l’esquerra i el centre polítics.                                                                                  

Publicat a POST-IT (nota adhesiva) dia 2 setembre, 2009 | 10 comentaris

10 comentaris a “Dreta”

  1. pau Escrit el 02 set 2009 a les 22:03

    Una de les coses que m’ha sorprès més de viure a Anglaterra és la gran diferència entre la dreta britànica i la dreta espanyola. Aquí (a Anglaterra) sí que la dreta té a veure amb el liberalisme econòmic i del més salvatge. És Margaret Thatcher i no cap sociòleg o filòsof que va dir allò de “there is no such thing as a society”. La dreta britànica és sovint poc ecologista però en canvi sí que tradicionalment ha estat molt conservadora del paisatge rural el “countryside”. La dreta de manual existeix però certament no a Espanya. La dreta espanyola no és liberal ni econòmicament ni socialment. És d’arrel feixista, una combinació d’autoritarisme i proteccionisme social (la dreta espanyola és molt més social que la britànica) amb grans dosis d’oportunisme. Si alguna cosa ha canviat amb el pas del temps és el seu gran afany per fer-se rics. Viuríem tots molt millor sí a Menorca hi hagués una dreta de veritat

  2. Bep Joan Escrit el 06 set 2009 a les 16:41

    Nel, una pregunta:

    Al teu llibre recent, al capítol “la pregunta del sentit”, l’encapçales amb un cita que expliques en nota apart. “Al món s’hi ÉS, no s’hi ESTÀ. SOM al món”. La curiositat meua seria com ho expliques en castellà: Somos en el mundo? o estamos en el mundo?
    Ja veus amb el que m’he agafat!
    El llibre m’agrada.

  3. Nel Martí Escrit el 06 set 2009 a les 17:11

    Déu n’hi do, Bep, si que l’has agafada forta!!

    Amb aquesta cita intent rompre amb aquella teologia (amb moltes conseqüències pràctiques i morals) de què la vida només és un “pas”, una “transició”, entre un pre-temps i un post-temps (que no són temps). El que vull dir és què ningú exterior al món ens ha posat al món. No esteim de pas. Som en el món, perquè en el món només s’hi pot ser.

    En castellà? Idò, crec que ho hauria explicat d’una altra manera.

  4. jonarz Escrit el 06 set 2009 a les 19:22

    Hola Nel,

    Un parell de dubtes;

    1.- La dreta, al igual que l’esquerra, són posicions fixes o van evolucionant segons les èpoques?

    2.- Partint de la base de que els partits polítics es posicionen dins la línia dreta-esquerra, el PSOE on el situaries?

    Pau, es una pena que hagis hagut d’anar a Anglaterra per aprendre que la dreta tradicional es mes conservadora-conservacionista amb el territori, a Menorca, tot i que en són pocs els casos també n’hem tingut algun, com per exemple el propietari de la finca d’accés a la Vall, que tot i que no era sant de la meva devoció i tenia un caràcter molt especial, supòs que si hagués caigut en la temptació en el seu moment d’especular amb el territori… a dia d’avui segurament estaria urbanitzat des de la cala Morell fins a Fornells.
    Supos que en Nel, que ha viscut algun campament a la Vall alguna cosa en podria dir.

  5. Bep Joan Escrit el 07 set 2009 a les 0:47

    Sé el que volies dir, Nel, només són curiositats que m’agafen quan llig. Clar que en castellà s’ha d’explicar d’una altra manera, i aquesta era la pregunta, però no cal que em responguis. Era, com t’he dit, una curiositat sense importància. Ho entenc perfectament i ja em basta.

  6. Menorquit Escrit el 07 set 2009 a les 9:49

    jornaz, si em permets:

    Tens raó que la dreta té vàries branques. La dreta d’arrel falangista era respectuosa amb l’entorn, una dreta més social i (no la defens, ni molt manco). Tanamateix el que dius del senyor de La Vall podria tractar-se d’una altra dreta, la feudal, de la que transcendia el fet de possessió, tinença, propietats. L’ostentació d’aquests elements remarcava i distinguía la classe social aristocràtica. Pau Faner, en un dels seus articles, fa anys, considerava que el conservacionisme territorial es devia en gran mesura als ‘senyors’ que no van voler especular amb el territori. És un poc el que tu dius. Cert que a La Vall no li coneixem voluntats urbanitzadores per part dels seus propietaris, (almanco que hagin estat públiques) però no a altres. Pens, amb açò, tot i ser un home especial, que el senyor de la Vall ha estat el darrer Senyor feudal de Menorca.
    .
    Però aniré més enfora, i en relació al que comentes d’en Pau. L’actual dreta a Menorca no és conservacionista per naturalesas, s’hi ha hagut de tornar per mor de qüestions electorals. Saben que si projecten urbanitzar perdran totes les cites electorals. Han entès i han après que els menorquins no volem una Menorca de ciment. La historia recent de la mateixa democràcia els hi ha explicat clarament, després de que ho provàs abastamnent, però el Poble els va dir que no: Cala’n Turqueta, Macarella (2 cops, el darrer ‘cas’ Biel Allès), Trebalúger… i segurament algun altre que em deix. La resposta social a aquest casos va ser bastant clara per part de la població. I la dreta en va prendre nota. No tenc cap dubte que vuit anys de majoria absoluta de la dreta causarien endemeses notables. I sort de les lleis que ara protegeixen bastant el territori. Tot i així, ja hem vist el que fa la dreta amb majoria absoluta: el port dels americans a cala en Busquets és el seu darrer intent, novament fallit (dels 6 anys darrers a Ciutadella, ni hem parlerem; a Maó, amb 30 anys, no han sabut cobntruir mai una alternativa raonable).

    Davant aquests fet calla i resitua la seva ànsia econòmica en altres fronts, que igualment danyen el territori. No podent contruir sobre la terra, pretenen construir sobre el mar (Port de Maó, dics a Fornells i , ara a Ciutadella). Els camps de golf són un intent encobert de seguir encimentant la terra. A la dreta, el golf, per si mateix, li importa un rave. El que li interessa és la ‘pilotada’ possible en l’oferta complementària. Construït el camp de golf, tenen una porta oberta per recuperar la fam que tenen per construir. Qualsevol economista sap que el turisme de qualitat a Menorca no passa pels camps de golf, sinó per la rendibilitat en el gaudi de l’entorn natural.
    .
    La dreta conservacionaista com a opció política ja és estingida, i l’actual dreta econòmica (que és la que existeix ara mateix a Menorca i la que mana en el PP) va perduda. El seu programa no té aplicació. S’han de regenerar. Ha de néixer una nova línea ideològica en tornar-se més una dreta social. Però en el seu darrer congrés només va existir canvi de càrrecs, i els que hi ha, són fluixos per liderar una nova dreta.

    Sobre si el PSOE és d’esquerres o dretes? (la pregunta era per en Nel, d’acord). Per a mi el PSOE té pensament d’esquerra moderat, però alhora és també un dreta social moderada. I aquí el problema del PP. Ara mateix té dubtes a nivell ideològic i no té un discurs polític clar (altra cosa són el vots qué té). Basta veure la pobresa argumental en les seves manifestacions públiques (càrrecs, consellers que només crispen i no plantegen res coherent). El PSOE actua inteligentment de centre, té un PP caduc, ranci i desprogramat a la dreta i un PSM que el vol estirar cap a l’esquerra i no pot, més al contrari, és arrossegat cap el seus designis. (exemple: dic de Ciutadella).

  7. Nel Martí Escrit el 07 set 2009 a les 21:18

    Jonarz,
    No estic d’acord que la posició política es defineixi només a partir de l’eix dreta-esquerra. Som dels que pensen (com Norberto Bobbio) que aquest eix és útil encara, però també pens que no és l’únic. Poden coincidir però no sempre l’eix dreta-esquerra és coherent amb un eix ambiental de creixement il·limitat-conservacionisme, o amb un eix sobiranisme espanyol-sobiranisme menorquí o català, o amb un eix clericalisme-laïcisme, etc.
    .
    Amb el post-it “Dreta” només volia posar en evidència algunes característiques de la dreta actual (que políticament ocupa el PP, i que socialment està un poc més diversificada): és liberal en la intervenció econòmica (encara que no sempre), és intervencionista i conservadora (clarament antiliberal) en la moral pública, i és desenvolupista en la percepció del medi ambient i el paisatge.
    .
    El PSOE? Per jo és un partit d’esquerres, no prou valent en els temes de la laïcitat, gens aclarit en la intervenció i ordenació del territori, i clarament espanyolista (i no menorquinista).
    .
    I sí, vaig gaudir molt d’aquells campaments d’estiu a La Vall, i a trebalúger, i de fer la volta a Menorca (a peu, en velo i fins i tot en furgoneta). Menorca és la que és gràcies a moltes circumstàncies, i persones concretes, i col·lectius concrets. Sé emperò que Menorca no seria la que és si s’hagués aplicat durant aquests darrers 25 anys la visió de la dreta-desenvolupista-antiliberal del PP.

  8. Nel Martí Escrit el 07 set 2009 a les 21:27

    Menorquit,
    subscric tot el que dius, amb matisos poc importants (com açò de què “El PSOE actua inteligentment de centre”).

  9. eugenia Escrit el 10 set 2009 a les 20:54

    Bep Joan, en castellà crec que diriem som el món, l’univers… es a dir som part de la vida i del temps. La dita “cada persona es un mundo” per jo es prou clara. Som a Menorca i en castellà, estoy en Menorca, avuí som dijous, hoy es jueves, la revista que surt els dimecres…

  10. Plan€ Escrit el 13 set 2009 a les 1:44

    Ah, l’esquerra no malgasta diners públics…
    Saps que val un cartell del “PlanE”, i saps quans cartells hi ha en tota Espanya?

    I no estic informat amb el que dire ara, però m’agradaria saber si l’empresa que fa aquest cartells es d’algun amiguet den ZP!

Adreça per fer retroenllaços | RSS dels comentaris

Escriu un comentari

Benvingut al bloc personal de Nel Martí, un espai per a la reflexió i la comunicació. La columna vertebral del bloc és l’article breu, publicat de forma periòdica i sempre relacionat amb l’actualitat social, cultural o política.

Si vols, pots conèixer més coses sobre la meva persona o bé et pots posar en contacte amb jo.

Cercar

Premi ENTER quan acabi d'escriure

Enllaços