AVIONETA AMBULÀNCIA NO URGENT (15 dies no operativa, i no es substitueix?)

No Comments ACTIVITAT POLÍTICA,POST-IT (nota adhesiva)

 

El Govern diu que la falta d’operativitat de l’avioneta ambulància amb base a Menorca va ser deguda a una averia de l’avió, i que els trasllats s’han fet sempre amb temps i forma.

Si el Govern ho diu deu ser veritat, perquè un govern no pot mentir mai. Ara bé, alguna cosa passa –en la interpretació dels fets- perquè les informacions siguin tan contradictòries. Tan mateix l’objectiu hauria de ser comú: oferir un servei de trasllats urgents de qualitat per a garantir l’accés de les menorquines i menorquins als serveis especialitzats de l’hospital de Son Espases (hospital dels menorquins, mallorquins, eivissencs i formenterers). I aquest objectiu ha d’estar per sobre de qüestions relacionades amb la rendibilitat de l’empresa, o de reducció de costos, etc. I tot açò passa per tenir un bon servei: bones aeronaus, pilots habilitats per als diferents tipus de vols, personal sanitari suficient, gestió eficaç,  etc. No estava tot açò previst en el contracte d’adjudicació a la nova empresa prestadora del servei? Sí. Idò?

Alguna cosa no quadra. I cal saber què és perquè sinó mai aconseguirem tenir un servei d’urgències de qualitat, operatiu al 100% i que generi confiança als usuaris potencials –els menorquins-. Posem algunes exemples.

Si l’avioneta tenia una averia, per què es va fer ús de l’avioneta assignada a la base de Mallorca i no de l’aeronau (helicòpter, diu els plecs de condicions) de substitució prevista en el contracte? Per què si hi havia una averia durant tants dies, l’aeronau de substitució no va establir la seva base a Menorca? On era aquesta segona aeronau?

Dia 9 de gener a la nit es va produir una urgència. S’havia de traslladar a Son Espases un pacient greu. No hi havia cap aeronau amb base a Menorca, ni la regular ni la de substitució. Va haver de venir l’avioneta de Mallorca. Aquest temps de retard es pot comptar com un servei fet amb temps i forma?

Dia 12 de gener, un altre pacient extremadament greu –amb aturada cardíaca- s’havia de traslladar a Mallorca. Es van repetir els fets de dia 9. Hi va haver un temps important de demora, i queixes. Moltes queixes, dels familiars i dels serveis mèdics del mateix Hospital Mateu Orfila. Per què davant les queixes i la precària situació no es van prendre mesures? I on era, de nou, l’aeronau de substitució? O per què l’única avioneta disponible no es va establir en base a Menorca, que té un major nombre de trasllats urgents que l’illa de Mallorca?

 A veure, seguem rigorosos. Quan només hi ha una nau (cosa que no s’hauria d’haver permès mai) s’han de prioritzar serveis, i un d’elles queda sempre afectat. O no ha estat així en múltiples casos? Dia 12 de desembre, per exemple, no és cert que es va haver de suspendre un trasllat per catarisme cardíac per mor d’una altra urgència a Mallorca? I no és qüestió d’entrar a valorar quina d’aquestes urgències era més urgent, sinó de fer constatar que és inacceptable que durant 15 dies no hi hagués una nau en base a Menorca. I que la nau de substitució és una prescripció del contracte que s’ha de complir. Simplement i clara, aquesta és la reivindicació: 24 hores d’operativitat.

 

Sobre l’autor

Benvingut al bloc personal de Nel Martí, un espai per a la reflexió i la comunicació. La columna vertebral del bloc és l’article breu, publicat de forma periòdica i sempre relacionat amb l’actualitat social, cultural o política. Més sobre l'autor

Arxius

Categories